Saturday 1 October 2011

Pemuda PBB Padungan sokong cadangan Timbalan Presiden Kedua BN

Pemuda PBB Padungan, secara dasarnya, bersetuju dengan cadangan untuk mewujudkan jawatan Timbalan Presiden Kedua untuk Parti Barisan Nasional. 

Pengwujudan jawatan ini amat penting kepada rakyat Sabah dan Sarawak kerana ianya memberi pengikhtirafan kepada kedua-dua negeri sebagai dua buah negeri ataupun wilayah yang bersama-sama dengan Persekutuan Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia. 

Pada masa yang sama, penjawat jawatan Timbalan Presiden Kedua boleh memain peranan sebagai pemangkin kepada pembangunan di kedua-dua negeri. Pemuda PBB Padungan tidak menidakkan keprihatinan Kementerian-Kementerian Kerajaan Barisan Nasional yang sedia ada terhadap Sarawak dan Sabah yang mana telah banyak membantu kedua-dua negeri dari banyak aspek. 

Tetapi sekiranya ada jawatan Timbalan Presiden Kedua yang dijawat oleh seorang pemimpin dari Sarawak ataupun Sabah, Pemuda PBB Padungan percaya beliau berupaya untuk membantu rakan sejawat dalam Parti Barisan Nasional yang mengetuai Kementerian-Kementerian Kerajaan Barisan Nasional agar menjadi lebih efektif dan efisien dalam menangani hal-hal yang berkaitan kedua-dua negeri. 

Sebagai 'anak watan' Pulau Borneo, sudah sewajarnya pemimpin yang dilantik sebagai Timbalan Presiden Kedua lebih berupaya dan berkemampuan untuk memahami isu-isu tempatan yang mungkin dipandang ringan oleh rakan-rakan sejawat dalam Parti Barisan Nasional yang mengetuai Kementerian-Kementerian Kerajaan Barisan Nasional. 

Walau bagaimanapun, pada masa yang sama Pemuda PBB Padungan menyokong sepenuhnya pendirian Timbalan Presiden PBB Datuk Amar Abang Johari Tun Openg yang mengatakan terpulanglah kepada Parti Barisan Nasional untuk memutuskan hal ini. 

Pemuda PBB Padungan bersetuju dengan pandangan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg yang mengatakan fokus utama sekarang ialah perpaduan negara, menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang aman dan makmur, dan membangunkan Sarawak. 

Sekian. Terimakasih.

Ir. Haidel Heli
Ketua Pemuda PBB Padungan
-----------------

Posted on September 28, 2011, Wednesday 

KUCHING: Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) deputy president Datuk Amar Abang Johari Tun Openg yesterday said he would leave it to the federal Barisan Nasional (BN) to decide the issue of having a second deputy president for the coalition. 

“To me, what is needed now is to give focus to the country’s unity and build a peaceful and prosperous Malaysia. “Therefore, let the federal BN leadership decide on the matter,” he told reporters when met at Institut Kemahiran Mara (IKM) 47th convocation ceremony at the old state legislative assembly hall yesterday. 

He added that state BN leaders had yet to decide on the matter.

“We have not decided on this matter because we are focusing on our state’s development. 

Furthermore, it is not necessary at the moment.” Abang Johari was responding to the suggestion made by Upko president Tan Sri Bernard Dompok during the party’s recent triennial delegates’ conference that a second BN deputy president’s post be created to accommodate its component members from Sabah and Sarawak. 

When asked to comment of PAS-DAP tussle on hudud, Abang Johari said: I rather not comment on their problems.

"Let them settle it themselves. These are all gimmick (by the opposition) just to run away from Mat Sabu issue.” 

Meanwhile at the function, IKM Kuching deputy director Abdul Wahap Yusof said the nine major programmes offered by the institute were to meet current market demands. 

Some of the programmes are Certificate in Welding Technology, Certificate in Vehicle Restoration, Certificate in Industrial and Domestic Engineering, Certificate in Electrical Engineering, Certificate in Automotive Engineering Technology and Certificate in Maritime Engineering.

No comments:

Post a Comment